Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Tweeduizend jaar christendom hebben een indrukwekkende schat aan kunstvoorwerpen opgeleverd. Kunstenaars vonden niet alleen inspiratie in het Oude en Nieuwe Testament, Maar ook in de apocriefe verhalen of middeleeuwse legendes. Dit boek biedt een chronologisch overzicht van de belangrijkste taferelen in de christelijke kunst, van het scheppingsverhaal tot de Apocalyps. Bij elke scène vind je een verwijzing naar het Bijbelse verhaal of een korte toelichting of vergelijking met andere legenden, mythen of religieuze teksten.
Christian religion --- Iconography --- religious art --- Religieuze kunst --- Christelijke kunst
Choose an application
C3 --- religieuze kunst --- zingeving --- geloofsleven --- Kunst en cultuur --- Exhibitions --- Liturgy --- Art --- religious art --- relics --- PARCUM [Heverlee] --- Godsdienstige voorwerpen --- België --- Tentoonstellingen
Choose an application
A collection of Italian and Flemish masterpieces by artists including Titian, Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck and Michiel Sweerts
Art --- fine arts [discipline] --- art collections --- Baroque --- anno 1500-1599 --- anno 1600-1699 --- Flanders --- cabinets [case furniture] --- harpsichords --- sculpture [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- Italy --- barok --- boekbedrijf --- glaskunst --- hofkunst --- muziek --- religieuze kunst --- Tintoretto --- Titiaan --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Antwerpen --- Venetië --- Vlaanderen --- muziekdruk --- boekdrukkunst --- barok. --- boekbedrijf. --- glaskunst. --- muziek. --- religieuze kunst. --- hofkunst. --- Tintoretto. --- Titiaan. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Antwerpen. --- Vlaanderen. --- Venetië.
Choose an application
Nel 2017 la Casa di Rubens ad Anversa ha ricevuto in prestito da una collezione privata due eccezionali capolavori : L'angelo annuncia il martirio a Santa Caterina d'Alessandira, un dipinto generalmente noto come "il Tintoretto di David Bowie", e il Ritratto di dama con la figlia, uno dei rari doppi ritratti di Tiziano, che raffigura una donna con la propria figlia. Per dare il dovuto rilievo al ritorno di queste due opere iconiche a Venezia, la loro città d'origine, la Fondazione Musei Civici di Venezia, in collaborazione con la Flemish Community, la Città di Anversa e VisitFlanders, ha organizzato una grande retrospettiva sull'arte fiamminga. Da Tiziano a Rubens. Capalavori da Anversa e da altre collezioni fiamminghe presenta una panoramica dettagliata su quanto di meglio la pittura fiamminga ha da offrire. La mostra accoglie prestiti importanti dai principali musei delle Fiandre che dispongono di significative collezioni d'arte del XVII secolo. Viens presentata inoltre una selezione di pregevoli dipinti provenienti da collezioni private fiamminghe. Capita raramente che questi capolavori, sia pubblici che privati, lascino le loro sedi e in questa mostra molti di essi sono esposti al pubblico per la prima volta.
Art --- Renaissance --- Baroque --- anno 1600-1699 --- Italy --- Flanders --- cabinets [case furniture] --- harpsichords --- sculpture [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1500-1599 --- fine arts [discipline] --- art collections --- barok --- boekbedrijf --- glaskunst --- hofkunst --- muziek --- religieuze kunst --- Tintoretto --- Titiaan --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Antwerpen --- Venetië --- Vlaanderen --- barok. --- boekbedrijf. --- glaskunst. --- muziek. --- religieuze kunst. --- hofkunst. --- Tintoretto. --- Titiaan. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Antwerpen. --- Vlaanderen. --- Venetië. --- muziekdruk --- boekdrukkunst
Choose an application
Painting --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1600-1699 --- Spain --- Netherlands --- geschiedenis --- realisme --- religieuze kunst --- Hals, Frans (I) --- Rembrandt van Rijn --- Velázquez, Diego --- Zurbarán, Francisco de --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- 18de eeuw --- Nederlanden --- Spanje --- Rembrandt --- Hals, Frans I --- realisme. --- religieuze kunst. --- geschiedenis. --- Rembrandt. --- Hals, Frans I. --- Velázquez, Diego Rodriguez de Silva y. --- Zurbarán, Francisco de. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- 18de eeuw. --- Nederlanden. --- Spanje. --- Hollandse school --- Spaanse school --- Velázquez, Diego Rodriguez de Silva y
Choose an application
Christian Wittebroodt studeerde morele en religieuze wetenschappen aan de KU Leuven. Sinds 2012 is hij voorzitter van het Museum voor Moderne Religieuze Kunst in de Basiliek van Koekelberg. Hij is auteur van diverse publicaties over kunst en religie en was curator van verschillende tentoonstellingen rond dit thema. 0In dit boek beschrijft hij de evolutie van de religieuze kunst in West-Europa in de twintigste eeuw. Hij zoekt ook naar verklaringen voor de uiteenrafeling van de christelijk geïnspireerde kunst. En hij brengt recente realisaties onder de aandacht die het onnoembare willen uitdrukken. De inzichten van Christian Wittebroodt zijn vooral de vrucht van zijn aandachtig kijken naar kunst en van talrijke bezoeken aan musea, tentoonstellingen en zijn ontmoetingen met kunstenaars. Daarbij nodigt hij de lezer voortdurend uit om zelf te kijken en te interpreteren. Hij wordt een tochtgenoot die ons helpt om de artistieke zoektocht naar zin in beeldende kunst te begrijpen.
Art --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- religious art --- Western Europe --- Religious art --- 246 "19" --- C3 --- religieuze kunst --- Sacred art --- 246 "19" Art et symbolisme chretiens--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- 246 "19" Christelijke kunst en symbolisme--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Art et symbolisme chretiens--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Christelijke kunst en symbolisme--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- History --- Kunst en cultuur --- Religieuze kunst --- Hedendaagse kunst --- Iconography
Choose an application
Huysmans (1848-1907), plutôt féru de Frans Hals et Rembrandt jusque-là, a avoué combien fut déterminante la découverte de Degas lors de l'exposition impressionniste de 1876, la deuxième du genre. L'artiste de la «commotion» jouira d'un statut particulier dans la critique d'art de l'écrivain, qui admet d'emblée la possibilité d'une double modernité : celle des peintres de la vie moderne, et celle des explorateurs du rêve. Son désir d'échapper aux logiques de chapelle aura toutefois porté tort à Huysmans, dont le massif critique souffre encore d'une méconnaissance relative. Cet ouvrage entend montrer que ce supposé fils de Zola agit davantage, et très tôt, en héritier de Baudelaire, sa véritable autorité, et Gautier, très souvent cité, comme si le romancier de Marthe s'était dès le départ doublé de celui d'À rebours. Le lecteur est ainsi invité à reprendre pied dans un moment particulier de l'art européen et de la sensibilité moderne, à la croisée de la poussée naturaliste des années 1870, du décadentisme des années 1880-1890 et du «retour» aux Primitifs sur fond de renaissance catholique. Il est peu de grands écrivains qui aient été aussi impliqués que lui dans ce vaste mouvement d'époque.
Huysmans, Joris-Karl --- Catalogues d'exposition. --- Art and literature --- Art criticism. --- Art, Modern --- Huysmans, J.-K. --- Art criticism --- Art --- Arts --- Criticism --- Analysis, interpretation, appreciation --- Huysmans, Joris Karl, --- Huysmans, Charles-Marie-Georges, --- Huysmans, Jorris-Karl, --- Huysmans, Jaris-Karl, --- Exhibitions --- impressionisme --- kunstkritiek --- naturalisme --- religieuze kunst --- symbolisme --- Degas, Edgar --- Moreau, Gustave --- Rops, Félicien --- Salomé --- Vezzoli, Francesco --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Painting --- Knowledge --- Art. --- Criticism and interpretation --- Et l'art --- Oeuvres --- Critique --- Criticism and interpretation. --- Et l'art. --- Critique. --- Critique d'art --- Art européen --- kunstkritiek. --- naturalisme. --- symbolisme. --- impressionisme. --- religieuze kunst. --- Huysmans, Joris-Karl. --- Vezzoli, Francesco. --- Degas, Edgar. --- Moreau, Gustave. --- Salomé. --- Rops, Félicien. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw.
Choose an application
Felipe Pereda reconstructs the history of religious art in Spain between two crucial dates in the “politics of the image” enforced by the “Reyes Católicos”: 1478 and 1501. By focusing first on Seville, then on Granada Pereda evokes the first moments of the institution of the “Santo Oficio” and its later developments. In both cities, the local authorities had established the obligation for citizens to keep religious images within their houses. In Seville, the authorities in particular targeted the “marranos” (Jewish converts); in Granada, the new “moriscos” (converted Muslims). In both cases, the edicts emanated from the confessor of Queen Isabella of Castile, Fray Hernando de Talavera, himself of "converso" origin. At the intersection of social history and intellectual history, Images of Discord shows in which ways religious and social conflicts determined the status and development of sacred art in late fifteenth- and early sixteenth-century Castile and Andalusia and, more broadly, the history of Spanish art in the early modern period.
Kunst --- Geschiedenis van Spanje --- rooms-katholicisme --- devotiebeelden --- religieuze kunst --- anno 1400-1499 --- Christelijke bijzondere devoties --- Christian art and symbolism --- Religious art --- Idols and images --- Image (Theology) --- Christianity and other religions --- Christianity --- Idols and images. --- Interfaith relations. --- History --- Political aspects --- Talavera, Hernando de, --- Art chrétien --- Christian special devotions --- Art --- History of Spain --- Roman Catholicism --- devotional images [religious works] --- religious art --- Christian art and symbolism - Spain - History - 15th century. --- Religious art - Political aspects - Spain - 15th century. --- Idols and images - Spain - History - 15th century. --- Image (Theology) - Political aspects - 15th century. --- Christianity and other religions - Spain - 15th century. --- Talavera, Hernando de, - 1428?-1507
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|